ELS SERVEIS SOCIALS DEL CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS COMPLEIXEN 25 ANYS
Els serveis socials, tal com ens diu la llei 12/2007, d'11 d'octubre, en el seu preàmbul són “el conjunt d'intervencions que tenen com a objectiu garantir les necessitats bàsiques dels ciutadans, posant atenció en el manteniment de llur autonomia personal i promovent el desenvolupament de les capacitats personals, en un marc de respecte per la dignitat de les persones”.
La tasca, des del Consell Comarcal del Tarragonès se centra en fer operatiu als ciutadans de la nostra comarca el dret d’accés a tot el conjunt de programes i prestacions socials que configuren els serveis socials. La missió de l'àrea de Benestar Social i Família es donar una resposta eficient i de qualitat a les necessitats socials dels ciutadans i del conjunt de municipis de la comarca gestionant els recursos disponibles d’una manera equilibrada, sostenible i adaptada a la realitat del nostre territori.
Els precedents de la creació de la xarxa de serveis socials a la comarca del Tarragonès es remunten al 1990 quan el Consell Comarcal contracta 2 Treballadores Socials i un Educador Social que comencen a treballar a la comarca el 8 d’octubre. L’Educador s’ubica al municipi de Constantí i les dues Treballadores socials es reparteixen tots els municipis de la comarca exceptuant Salou, Vila-seca i Constantí que ja comptaven, cadascun d’ells, amb una Treballadora Social. Es pot parlar definitivament de xarxa de servei socials, el 2 d’octubre 1991, data en la qual se signa un conveni entre elConsell Comarcal del Tarragonès i els municipis de Salou, Constantí i Vila-seca, envers el servei d’atenció social primària. En aquest conveni, les Treballadores Socials que tenien els ajuntaments de Vila-seca, Salou i Constantí s’integren al Consell a través d’un pacte que diu; L’organització de la xarxa d’Atenció Primària Comarcal serà dirigida des del Consell Comarcal del Tarragonès, sent la relació laboral dels treballadors única i exclusivament amb aquest”.
El 2 d’octubre de 2016 l'àrea de Serveis Socials celebra doncs, els 25 anys de trajectòria treballant al servei dels municipis i dels veïns de la comarca, atenen les seves necessitats socials impulsant la cohesió social i la igualtat la d’oportunitats.
Des d'aleshores, fins avui, l'àrea de Serveis Socials compta, en plantilla o en prestació de serveis, amb 70 professionals de diferents disciplines: Treballadors/es socials, Educadors/es Socials, Treballadores Familiars, Psicòlegs, Pedagogs, Juristes, Psiquiatra, Tècnic d’ acollida i suport administratiu i de seguretat.
Darrera queden fites que ens han ajudat a créixer:
Any 1991
Creació de la Casa d'acollida de Dones Maltractades
Any 2000
“El servei a la Família” (any 2000), pioner a nivell estatal per la prestació del servei d’urgència 24 hores a les dones víctimes de violència de gènere.
Any 2002
El Programa d’immigració (any 2002), referent en Plans Comarcals d’Integració als immigrants.
Any 2003
L’obtenció de la certificació ISO 9001/2000 (any 2003) en el servei de Primera acollida i el servei d’Atenció Domiciliària, que reconeix i avala la nostra recerca constant de qualitat.
Any 2005
La creació de l’Equip d’Atenció a la Infància i Adolescència (EAIA) (any 2005) i que disposa de 2 equips en l’actualitat.
El desenvolupament del programari “Hèstia” de gestió de serveis socials (2005), que utilitzen més de 20 àrees bàsiques de Serveis socials de Catalunya i la Diputació de Barcelona.
Anys 2007 i 2009
El “Servei d’assessorament Tècnic d’Atenció Social (SATAS) (any 2007), que dona suport a totes les EBAS i al desenvolupament dels programes comunitaris des de les 4 unitats Tècniques (2009) d’ Atenció Primària, Infància i Família, Dependència i Ciutadania i Cohesió.
Any 2010
El fort desenvolupament de programes comunitaris i de treball en xarxa amb l’impuls del Pla d’Inclusió i Cohesió Social del Tarragonès i el desplegament de programes emblemàtics com per exemple, el “Pont”, TASTA (Tallers d’Acció Socioeducativa del Tarragonès)o els de parentalitat positiva.
L’evolució de la normativa relativa als serveis socials ha estat molt àmplia al llarg dels últims 25 anys, des de la llei 26/1985, del 27 de desembre, de serveis socials de Catalunya, fins a la llei 12/2007, d’11 d’octubre de serveis socials vigent a l’actualitat. Aquesta primera norma va néixer de la necessitat de donar compliment a la competència exclusiva en matèria d’assistència social que l’Estatut d’Autonomia va atorgar a la Generalitatde Catalunya, però si s’observa el transfons social, és a dir les condicions que van propiciar el naixement de l’estructura de serveis socials tal com els coneixem avui en dia, trobem que en el moment històric en que es va promulgar aquesta primera llei de Serveis Socials de Catalunya, tal com s’estableix al seu preàmbul, els costums, les estructures i el dinamisme de la societat d’aquells anys constituïen una causa de desagregació social, marginació i desatenció selectiva de determinats col·lectius. A aquestes causes s’ha d’afegir que anteriorment a l’aprovació d’aquesta normativa, els poders públics havien esmerçat uns recursos, ja de per si escassos, per a prevenir la marginació, afavorir el desenvolupament individual i col·lectiu.
Aquesta manca de serveis socials estructurats i organitzats accessibles al conjunt de la ciutadania, va ser pal·liada durant molts anys per les diferents iniciatives de les fundacions benèfiques assistencials i entitats voluntàries existents al territori català, així com diverses accions de les administracions públiques a diferents nivells. Tot i això, aquestes accions no es trobaven estructurades ni coordinades entre elles.
D’aquesta manera, un dels objectius que perseguia la llei 26/1985 era el de millorar amb una planificació adequada la situació existent, tot establint una millora en l’organització i una coordinació entre els múltiples organismes participants en l’acció dels serveis socials.
Per tal d’aconseguir aquest objectiu, la norma anteriorment citada va establir un règim competencial distribuït en diversos estaments, començant per les competències del Govern dela Generalitat, passant per l’Institut Català d'Assistència i Serveis Socials, fins els ens territorials i els Ajuntaments. Pel que fa als ens territorials, aquesta norma establia unes competències que podrien denominar-se de gestió, suport i col·laboració. Dins d’aquestes, els ens territorials només gaudien d’una competència genèrica per programar la prestació dels serveis socials dins el seu àmbit territorial.
De la mateixa manera, els Ajuntaments disposaven de competències per programar i gestionar serveis socials d’atenció primària i especialitzats en l’àmbit municipal, coordinar la prestació d’aquests serveis bàsics municipals amb els serveis provinents d’una iniciativa privada, entre altres.
Així, doncs, la llei 26/1985 va servir per establir un sistema de serveis socials primigeni, el qual es va anar expandint fins al punt que l’any 2007, un cop la norma anterior havia patit nombroses modificacions, va ser necessària la promulgació d’una nova norma. Aquesta necessitat va cristal·litzar en la llei 12/2007, de serveis socials.
Atenent a l’exposició de motius d’aquesta nova norma s’estableix l’objectiu que es persegueix amb l’aplicació del seu articulat, el qual es “garantir les necessitats bàsiques dels ciutadans, posant atenció en el manteniment de llur autonomia persona i promovent el desenvolupament de les capacitats personals, en un marc de respecte per al dignitat de les persones”.
Igual que l’objectiu perseguit per la norma, el règim competencial també ha evolucionat amb els anys, i a la llei vigent a l’actualitat trobem que aquestes competències no es centren únicament en la programació i gestió dels serveis socials en el territori dels ens locals, sinó que a més de gestionar, aquests han d’adoptar una actitud proactiva, és a dir, han de realitzar estudis i elaborar plans d’actuació per tal de detectar les necessitats socials existents al seu territori, de tal forma que l’acció dels serveis socials sigui més efectiva i les seves actuacions més adequades a la realitat de la societat que integra aquest territori.
Actualment, es por afirmar que la normativa referent als serveis socials a Catalunya, en tant que es la que regeix la prestació d’aquests serveis per part del Consell Comarcal del Tarragonès, ha evolucionat des d’una perspectiva més estructuradora i planificadora, cap a una normativa a la que es prima l’eficiència i l’eficàcia en la prestació dels diferents ajuts dels serveis socials.
Per celebrar aquest aniversari, avui s'han començat a realitzar un seguit d'actes que s'han iniciat amb una taula rodona en la que hi ha participat Pere Virgili, president del Consell Comarcal del Tarragonès, entre la primera gerent de l'ens, Teresa Milà, i l'actual, Isabel Vidal, i dos dels treballadors/es més veterans i les dues professionals més recents.
Posteriorment també s'han impartit tallers, sessions de propostes i noves idees i presentació de nous projectes.
(imatges)