L’OFICINA JOVE DEL TARRAGONÈS CREIX I AMPLIA ELS SEUS SERVEIS
Tarragona, 10 de novembre de 2022 - L’Oficina Jove del Tarragonès (OJT) és un equipament comarcal gestionat de manera conjunta per l’Ajuntament de Tarragona, el Consell Comarcal del Tarragonès i la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya. Constitueix una finestreta única a la ciutat d’informació, atenció i assessorament per les persones joves en àmbits com la salut, el treball i l’educació, entre altres.
Des de l’octubre d’aquest any, l’Oficina ha incorporat un nou servei d’Orientació i d’Intermediació Laboral, gestionat per la Fundació Once Inserta. Aquest nou servei permetrà la transformació i major aplicació de la mirada inclusiva i adaptada dels serveis i recursos per a les persones amb capacitats diverses, donant una visió integral de l’atenció des dels diversos àmbits i temes d’interès. Cal destacar el suport i acompanyament del personal de Tarragona Impulsa i del Servei Municipal de Capacitats Diverses de l’Ajuntament de Tarragona per facilitar l’arribada d’aquest Servei a l’Oficina Jove Tarragonès.
El repte actual: la salut emocional del col·lectiu jove
Actualment, el repte principal de l’equip de professionals de les administracions és comprendre i atendre els diferents estadis i afectacions de la salut emocional i mental en el trajecte vital de les persones joves, tenint en compte que es ve d’un escenari de pandèmia que ha agreujat encara més aquestes situacions. Es busca com generar espais híbrids de comunicació entre entorns i eines digitals i els espais presencials d’atenció individualitzada i sessions informatives com formatives en petits grups.
Des de l’Oficina Jove del Tarragonès es vol vetllar, amb el suport dels equip tècnics de joventut, per una actualització, anàlisi i revisió periòdica de la realitat juvenil. Sempre és necessària l’avaluació i el reajustament del marc d’intervenció en funció de les diverses realitats canviants.
Més de 10 anys de servei i 70.000 persones ateses
L’Oficina Jove del Tarragonès arrenca el juliol del 2010, arrel d’un conveni entre les tres administracions esmentades, en el sí del desplegament territorial a nivell de Catalunya de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil. Aquesta bona coordinació interdepartamental i interinstitucional ha servit per vetllar pel bon funcionament i gestió de l’Oficina Jove, comptant amb personal tècnic de cada administració que manté la bona entesa i voluntat de treball compartit en tot moment.
Des de la seva posada en marxa fins ara s’han atès a 69.773 persones joves i s’han realitzat 134.666 consultes. Durant aquest temps, els serveis que han estat prestant són:
• Treball (des d’agost del 2010) amb 1.3808 usuaris i 29.946 consultes
• Educació (des del gener del 2021) amb 1.395 usuaris i 3.726 consultes
• Informació Juvenil (des de l’agost del 2010) amb 1.8076 usuaris i 3.0381 consultes
• Salut (des d’agost del 2010) amb 10.749 usuaris i 16.846 consultes
• Garantia Juvenil (des del juny 2015) amb 1.890 usuaris i 4.389 consultes
• Referent d’Ocupació (des del gener del 2019 fins desembre del 2021) amb 1.890 usuaris i 4.389 consultes
• Habitatge (des d’agost del 2010) fins al gener del 2012
Balanç positiu
Cal reconèixer la tasca que realitza l’OJT en tots els seus serveis per donar informació, orientació i assessorament a les persones joves en tots aquells aspectes relacionats en l’emancipació i transició a la vida adulta.
Després de tot aquest temps en funcionament, es fa un balanç molt positiu i de millora qualitativa en els serveis que presta, tenint les persones joves i la joventut com a valor i centre de la nostra intervenció; l’acompanyament en les transicions cap a l’autonomia personal, una atenció igualitària i d’accessibilitat per tothom pel que fa a no discriminar per desigualtat com el gènere, origen, diversitats funcionals i cognitives, entre d'altres.
Les eines de què disposa l’OJT són de qualitat i referencials, com els manuals d’aplicació en perspectiva de gènere i mirada interculturalitat; l’aposta pels entorns digitals i la dinamització de la informació i el treball amb personal especialitzat en cada servei que s’ofereix.